måndag, december 29, 2014

HELGEN, JÄKLA KYLA och RÖNTGEN

Ni undrar kanske om det ska bli något inlägg idag? Tänkte faktiskt ett tag att hoppa det, men det var för att jag såg fel på klockan. Kom hem från röntgen vid halv två-två, packade upp matvarorna jag handlat på hemvägen, försökte få lite värme i kroppen, mikrade en veg. panpizza som åts vid datorn. Blev efter ett tag så himla trött och så frös jag, så intog soffan med en pläd om mig och sov. När jag vaknade tittade jag på armbandsklockan ( utan glasögon) och tyckte den visade tjugo i åtta. Låg kvar under min filt och knäppte på tv-n för att se Rapport. Men det var inget Rapport utan någon film så kollade klockan igen och såg då att den bara var kvart i sju.

Jag avskyr den här plötsliga kylan som sista dagarna omringat mig och andra. Men jag har ju åtminstone tak över huvudet, någorlunda varmt inne ( typ 19-20gr just nu ) och ganska varma kläder. Jämfört med våra tiggare och andra hemlösa, så borde jag skämmas över att klaga och gnälla. Men jag gör det ändå samtidigt som jag förstås önskar och ber att ingen ska behöva tillbringa en natt ute. Tack och lov ska det, enligt väderexperter, övergå i mildare temperaturer. Fast det är okej med några minusgrader och sol och vindstilla och lite snö för ungarnas skull. En vecka eller så *ler*. Sedan kan det få bli vår. 

Trots kylan blev helgen både trevlig och upplyftande. Jag får energi av ungarna just då, men efteråt kommer tröttheten, vilket säkert är helt naturligt och även om jag inte varit i den situation jag är i nu så skulle jag nog ha känt av en viss trötthet efteråt. Idag gick jag även upp klockan sex, så ser det inte så konstigt att jag är trött.

Skruttungen som kom i fredags fick den briljanta idén att ta brorsans bil hit istället för bussen. Så slapp vi bli upphämtade på lördagmorgonen. Vi struntade då i att handla och fixa mat, utan avkomman köpte med varsin sallad. Smidigt och bra. Jag har levt på ungarna hela helgen och det känns ju inte lika bra. 

Vaknade på lördagmorgonen till ett vitt landskap. Nu var vi ju förberedda på det. Ganska mycket snö hade fallit under natten, men när vi åkte in till stan för att hämta upp de andra ungarna och solen var på väg att gå upp så var det faktiskt riktigt vackert.

Landade hos 08-folket lagom till lunch. Jättegod och basisk spenatsoppa inmundigade vi.  Sedan försvann dagen i ett huj, med julklappsutdelning till de små minimänniskorna följt av lek med den äldre av minimänniskan. Jag orkade inte stoja så mycket, men lite. Men en av de andra ungarna är en riktig lekperson. Sedan mat igen framåt tidiga kvällen innan det var dags för barnnattning. Lite vin, julgodis och spel efter det innan vi vuxna nattade oss. Jag hade inga problem att orka med den dagen, vilket förvånade mig lite, fast mest gladde mig.

Däremot sov jag väl inte så jättebra på natten, men det gör jag sällan när jag sover borta. Efter god frukost vid niotiden så kom ett par andra bekanta dit vid tio för att träffa oss. Mest nyfikna var de på hur jag mådde, så blev mycket prat med dem om det och att svara på alla frågor de hade. Sedan packade vi ihop och drog vidare vid tolvhugget. Fortsatte ett antal mil uppåt i landet för att lämpa av skruttungen och inspektera dennes lya, som var riktigt mysig. Vi köpte med mat på vägen som vi åt där ihop med skruttungens nya kärlek som kom dit också. Efter det styrde vi kosan hemåt och då slumrade jag till några gånger under resan.

15 grader kallt visade termometern när jag kom hem på kvällen. Den i köket. Den andra visade närmare 18 minus och 19 plus inne. Kunde inte låta bli när jag packat upp att slå på datorn och kolla runt lite för vi hade hört om det inställda nyvalet men inte sett på några nyheter. Egentligen skulle jag ha velat haft nyval, mest för att jag då hoppats på att sossarna skulle få egen majoritet. Men det var ju mest en önskan och ett hopp. När jag fått tänka till lite nu så tror jag det var ett bra beslut att ta tillbaka det. Risken är ju att läget inte hade ändrats ändå och det kostar ju med valrörelse. Dessutom kanske det kan hindra SD:s framfart. Men vi vet inte förrän i efterhand hur resultatet blir.

Kvart i nio var jag på röntgen idag för att först dricka kontrast en timma. Påpälsad till max. - 13 var det hos mig i morse. Under tröjan har jag ett linne och en långärmad tunnare tröja. Det har jag fortfarande på mig plus min virkade poncho, men jeansen är bytta till mysbyxor. 
Tog bussen till stan efteråt och köpte två petflaskor vin och en mössa. Snart hoppas jag att få slippa peruk och mössor. Gick av bussen hit vid affären och handlade lite mjölk och annat nödvändigt, eftersom det inte blev något handlande i fredags. Blev sedan en lagom promenad hem, men då var det "bara" sju minusgrader. 

Fick läkartiden idag, den 19 januari och onkologsköterskan höll sitt ord. Så gulligt. Jag hade ju undrat varför inte jag, när jag hört att andra fått ha kvar läkaren jag hade först, som var så himla bra. Trots att han inte hör till behandlingsavdelningen utan till mottagningen. Men när det fattas läkare på behandlingen så har det hänt att han ryckt in fick jag till svar... med tillägget du kan ju önska honom så noterar jag det. Och det är till honom jag ska. Blev så glad för då vet jag att jag får ordentliga svar utan stress. 

Sjukskrivningen vet jag inget om ännu. Har inte kollat idag om det är skrivet något. 
Nu ska jag se om Inkognito är något att se. Det har hållit på en halvtimma men det spelar ingen roll. Tyckte när jag såg förhandstrailern på tv-n att jag kände igen det, så skulle inte förvåna mig om det är repris. Köpte en Magnumglass i affären som jag ska smaska i mig. I morgon får det bli nyttigt igen.    
 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Intensiv och kall helg. Man får energi av att umgås

Gretas Svammel sa...

Beror ju lite på vem man umgås med...Hans-E...om man får energi eller inte *ler*.

Men i mitt fall nu var det bara positiv energi.