torsdag, december 18, 2014

FÖRSÖK TILL KOMMANDO, DRÖMMAR och JASMINPRISVINNAREN

Jaha, igår var det en vecka sedan sista giftet och idag är det torsdag och det var idag jag skulle börja ta kommandot över min kropp och min trötthet och min orkeslöshet. Har jag gjort det då? Jodå, men jag lyssnar ju ändå på kroppen. Tröttheten tycker jag börjar avta, hoppas inte det är tillfälligt bara. Orken får jag jobba med i sakta tempo, det går inte att tvinga kroppen. Man har glömt hur man var innan, men sömnen blir bättre och bättre, vilket betyder massor för välbefinnandet.

I natt drömde jag och mindes frekvenser när jag vaknade. I en dröm såg jag (med flera) bilder eller film och på en bild tog någon en kaffekanna från bryggaren. Jag tyckte det påminde om köket hos mina föräldrar och uppmärksammade då att min far satt bredvid mig. Hoppas inte han blir ledsen tänkte jag och flyttade mig närmare. Sedan satt vi helt tysta och höll om varandra.
Min far har varit död i tjugo år men han hälsar på då och då i mina drömmar och ger råd eller tröst. Så den här drömmen kändes himla bra.

Ritade bilden lite snabbt nu, för att visa andra drömmen. Jag var någonstans, kan ha varit på kryssning och när jag tar av peruken på kvällen får jag se att håret växt ut under dagen. Blir både jätteglad och förvånad. Svart, ganska långt hår som en tuppkam på skulten. Tar ett kort i drömmen.
Jag har ju en tanke att när håret växt ut så det täcker skulten så ska jag färga det rött. Inte knallrött utan mer rödbrunt.

Började dagen med ett par simpla yogarörelser medan kaffet rann ner i bryggaren och mackorna tinades i mikron. För att komma i balans. Testade sedan plankan och klarade typ 15 sek, men kör jag 15 sek tre - fyra gånger per dag så bör jag fixa 30 om en vecka. Ska lägga till lite rumplyft och om ytterligare en vecka några hantellyft för armarnas skull. Högerarmen har jag ju inte använt mycket sedan i juni då venkatetern opererades in. Konditionen är lika med noll, så avslutade med lite frigörande dans, lugn sådan. Blev trött och andfådd ganska snabbt. Efter nyår är min tanke om inte vädret är kallt och kasst, att ta med stavarna på en tjugo minuters promenad. Helst varje dag, men åtminstone fyra gånger i veckan. Har inte fått använda stavarna när katetern var i armen. 

Satte mig i soffan med frukosten, istället för datorn som annars är det vanliga i veckorna. Stickade ömsom på trollet och ömsom på halsduken och mer lyssnade än såg på Malou och pratade lite i telefon också. Bilden föreställer ena sidan av trollet och när jag bytt till melerat garn för att sticka tröjan på trollet fick jag plötsligt se att det bildats ett hjärta, helt av sig självt. Det tyckte jag var lite häftigt *ler*.

När jag tröttnat på stickningen, letade jag fram ett fotbad som jag fått i present en gång. Tror det var när benen svullnade 2010. Använder det inte så ofta för är enklare att bara ta skurhinken, men nu när vänstervaden och vristen fortfarande är svullna mellan varven så fick jag för mig att använda det.

Efter fotvård och nagelklippning kokade jag gurkmeja med havremjölk och blandade i riven ingefära och chiafrön.  Gurkmeja är inte gott överhuvudtaget, men jag vill nog påstå att varm är värre än kall. Inte särdeles gott alltså, men med vattenklunkar emellan så gick det ner.

Vid det här laget hade skymningen redan börjat sänka sig utanför fönstren och jag knäppte på datorn.  Det är inte långa dagar med ljus vi har nu, men den 22:e vänder det. Och i morgon lovas det sol och då blir det en promenad bort till ICA för att inhandla vitkål. Är så sugen på vitkålssoppa. Det är bra och basisk mat också. Mitt mål är ju att bukhinnan ska visa sig vara slät och fin vid nästa röntgen och lungorna helt utan förändringar. Men det återstår att se.

Dagens mat som jag ska fixa till när jag är klar vid datorn blir något som det var länge sedan jag gjorde och då till ungarna. Korv stroganoff. På vegetarisk chorizo, som jag köpte hem när 08-folket skulle komma i syfte att eventuellt göra gryta. Nu behövde jag ju inte göra något alls så försöker få i mig korven själv. Inget ris, utan kokar ett par potatis och så lite sallad. Mycket lök i stroganoffen och rödlök i salladen.  Lök är bra.

Jasminepriset som delades ut igår gick till Fredrik Federley läste jag på Rose Alliance facebooks sida. Han är säkert en värdig vinnare av det och jag vet att Jasmine hade mailkontakt med honom angående sin situation. Det viktiga är att kampen för sexarbetares rättigheter fortsätter. Något som även Jasmine önskade. Själv är jag inte någon vidare aktiv aktivist längre, men mina åsikter är samma som tidigare och de lär bestå. 

Nu ska jag ta en koll in på mailen och avslutar sedan med spindelharpan innan jag stänger ner och lämnar datorn för idag. Det är så kul när det dimper ner mail från folk som läst min bok om arbetslösheten. Det är bara bra respons än så länge. Väldigt bra måste jag säga och många tackar mig. Det gör mycket för självkänslan och välbefinnandet. Vill man inte köpa boken så finns den på de flesta större bibliotek. 

På hobbymailen däremot händer inte så mycket, vilket är helt förklarligt med tanke på omständigheterna. Men då och då dimper mail ned med respons, synpunkter etc. på något blogginlägg jag skrivit. Inlägget om Björn Söders uttalande om samer och judar gav några mail som resultat och alla håller förstås inte med mig. Men som jag gav till svar... jag respekterar andras åsikter även om jag inte delar dem. Alla har ju sin rätt till sin åsikt. Önskar att fler tänkte så. Inte minst när det gäller prostitution.     

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Låter som aktiv dag. Trevligt med korrespondens med medmänniskor

Gretas Svammel sa...

Visst är det det...Hans-E...