torsdag, december 11, 2014

FATIQUE

Sicken dag. Sicken dag. Måtte den här jäkla tröttheten och kraftlösheten försvinna snart. Fast jag är inte direkt trött så att jag vill sova, mer som en trasa utan ork eller kraft. Vet inte hur många gånger jag satt mig här för att blogga under dagen, men aldrig kommit till skott.

Nu ska jag se Morden i Sandhamn kl.21 så skulle det bli något inlägg, var det nu. Jag läste lite om fatique idag, som det tydligen heter. Och det är nog svårt för andra att förstå om man inte själv varit drabbad. Man kan tycka, precis som jag själv gjorde, att ibland får man väl bara tvinga sig att ta tag i saker. Ja, ibland går det väl... ett tag. Jag blir ju så jäkla arg på att vara så här, men jag måste ju också lyssna på kroppen.  Det har ju varit stunder tidigare under behandlingen då jag känt så här, men som släppt efter ett tag. Jag räknar med att det ska göra det nu också,

Såg att det kanske skulle bli sol på söndag, så då ska jag tvinga mig ut för att inte stagnera helt. Måste röra om på energierna och åtminstone få lite fart på kroppen. Mental fart får jag väl på lördag ihop med ungarna. Vad jag får i morgon vet jag inte. Kaos i hjärnan kanske *ler*, när tjattrande systrar kommer. Tänkte att jag skulle tigga skjuts av dem till ICA butiken ifall de åker åt det hållet när de ska hem. Sedan går jag tillbaka. Behöver köpa hem lite frukt och grape och granatäpple bl.a. så jag har i helgen.

Har sparat i ren snålhet på förra granatäpplet, så det hade krympt och jag trodde nästan att det inte gick att använda. Skulle dela det förut och skalet var hårt och kniven slant och skar upp ett jack i pekfingret. Hände något snarlika i somras minns jag och samma blodbad blev det nu, om inte värre då jag nu kör med mina blodförunnande sprutor. Men granatäpplet var fullt ätbart och riktigt sött och gott och fingret är omlagt. Pressade ur saften som jag snart ska blanda med ingefära, chiafrön och gurkmeja.

Städningen är avklarad i alla fall. Det som normalt tar en halvtimma- timma, tog halva dan. Blev en massa avbrott typ att jag kom på något som jag ska skriva dit på inköpslistan och sedan satt jag där och glodde en stund, eller började plocka bort vissna blad på en krukväxt och sedan är det nästan som jag glömde bort att jag skulle torka golven. Jag är totalt utan gajst och driv.

Även nu när jag skriver går det inte lika lätt som det brukar. I morgon kanske det har vänt. Lite optimist måste man ju vara, även om det är långsökt. Nu ska jag se om jag fattar något av det jag ska se på tv.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta

Ibland är det tunga dagar. I morgon fredag!

Gretas Svammel sa...

Ja så är det...Hans-E...