torsdag, november 20, 2014

WIKSTRÖMS UTTALANDE OM SEXKÖP + LITE ANNAT

Grått, grått, grått även idag. Tänkte att jag skulle få till dagens inlägg nu medan jag är någorlunda pigg och innan tiden drar iväg och det plötsligt är kväll. Gör ständiga raider ut till köket för att lugna magen som i vanlig ordning nu satt igång. Men den är hanterbar och så hoppas jag det förblir och jag hoppas den är okej på lördag. Har en bild att jag ska skriva då och smutta på lite vin. Passa på innan nästa veckas båda gifter invaderar min kropp och ställer till det ännu mer. Men det går för det blir ju sista gången med båda sorterna.

EU kvinnan Cecilia Wikström som uttalade sig i SvD för några dagar sedan om sexköpslagen måste prata i okunskap. Egentligen vet jag inte vad den artikeln riktigt vill säga och varför den bara dyker upp utan någon riktig anledning. Den är inte skriven av Wikström utan det verkar mer vara SvD som konstaterar något som hon sagt. Jag vet inte. ( såg när jag nu googlade på Nederländerna att exakt samma artikel är publicerad på Metro, på svt, i Helsingborgs dagblad och flera ) Så det är väl något pressmeddelande som kvinnan sänt ut.
En stiftelse jag inte känner till och inte orkar söka info om, stiftelsen Walk Frees har nyligen kommit ut med en rapport  ”The Global Slavery Index” står det. Jag tror inte det är en oberoende stiftelse tyvärr, men jag vet alltså inte.

Som öppning till artikeln står att majoriteten av Europas tvångsarbetare återfinns inom sexhandeln. Det här är nytt för mig och visst, det kan ha ändrats på några år, men jag ser det inte som troligt. Tidigare har flera undersökningar, bl.a. av BRÅ visat att människohandel i syfte till prostitution är en liten bråkdel av det tvångsarbete som förekommer.  Rapporten har också kommit fram till att i Sverige finns ca 1200 personer som lever i slavliknande förhållanden och som jag antar då underförstått säljer sex. Det är duktigt gjort att ha kommit fram till den siffran för det klarade inte ens vår förhandsbeställda statliga utvärdering.
1200 är tydligen lite för ett land som vårt och anledningen till att det inte är fler är vår förträffliga sexköpslag. Enligt Wikström alltså.

Sedan står något som jag inte riktigt förstår.   Tillsammans med Nederländerna anses Sverige världsledande genom att man uppnått ”bäst resultat inom rättsområdet och på det sättet kommit åt problemen med modernt slaveri”.

För att vara säker på min sak googlade jag Nederländerna och sexköp. De kan ju ha kriminaliserat det utan att jag uppmärksammat det. Inte troligt, men man vet aldrig. Finns många länkar om sexköp i Nederländerna, men jag ville ha åtminstone från i år. Det här är Carina Hägg sossekvinna som 18 mars i år skriver:   Det leder också till att problemen med sexuella utnyttjandet och människohandel ökar. Länder där sexköp är lagligt, som Tyskland och Nederländerna, nämns som exempel på detta. 

Jämför man det med Wikströms pressmeddelande så har Nederländerna gjort ett storjobb *ler*. På ett halvår typ.
Enligt Europaparlamentet feb-014 om ni scrollar ner till Z står:  Enligt FN:s drog- och brottsbekämpningsbyrå är Nederländerna den främsta destinationen för offer för människohandel.

Det går inte ihop sig för fem öre. I Sverige är sexköp kriminaliserat, i Nederländerna legaliserat. Båda länderna är föredömen vad gäller få människohandelsoffer enligt rapporten. Wikström anser att det är vår lag som är orsaken. Vad är då orsaken i Nederländerna?
Sedan är jag nästintill övertygad om att hon blandar ihop människohandel och tvångsprostitution med frivillig prostitution. I hennes värld finns nog inget frivilligt. Bullskit med andra ord.

Det händer ju då och då att någon stackars kåt sexkund blir haffad av polisen. Här om dagen läste jag att en man från Uppsala togs på bar gärning på ett hotell i Gävle.

På sexwork.se hittade jag ett inlägg om att en sexköpare blivit rånad här i Linköping. Hade tydligen stått i Lokalblaskan, men jag bojkottar ju den nu när man måste logga in för att kunna läsa. Han blev attackerad med en kniv av en man som kom till lägenheten. Kunden anmälde det men fallet blev  nedlagt eftersom brott inte kunde styrkas. Däremot misstänks han nu själv för köp av sexuell tjänst. Fast det borde de ju inte heller kunna bevisa och det hann ju inte heller bli något sex. 

Det tog visst tid att skriva det här inlägget. Som slutkläm får det bli ovanstående. Efter de upprepade löftena innan valet från Löfven att Fas 3 skulle skrotas, så blir man beklämd att inte mer gjorts. Visserligen är deras regering osäker ännu innan budgeten röstats igenom, men istället för att stå fast vid sitt ord hittas andra åtgärder på. För att ingen ska komma i kläm, heter det. Jag har väldigt svårt att tro att någon som tvingas till daglig förvaring utan ersättning skulle känna att de kom i kläm om de blev fria.
Jag har inte fått iväg något mail ännu till makthavarna, men såg att Martin Moberg skulle skriva. Jag tror och antar att det är fler än jag och han som vill att skitsystemet Fas 3 försvinner NU.

Blandsvampsoppa i sådan där pappförpackning ni vet ska jag snart gå och värma. Den blev över när ungarna var här och åt lunch sist och den var rätt god vill jag minnas. Nu är inte smaken den bästa just nu, den ändras ju när magen börjar spöka. Men det blir nog bra ändå. Jag hade en tanke att städa av lite idag också. Slarvstädning kan man kalla det. Orkar inte dra fram dammsugaren utan drar runt med golvmoppen bara och sopar upp de värsta smulorna. Få se om jag kan uppbåda viljestyrka och få det gjort efter soppan, eller om jag väntar till i morgon.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Fru Wikström pratar uppenbarligen i nattmössan. Men hon har väl behov att uttala sig i PK ämne.

Men det kanske blir så att EU förbjuder Sverige att kriminalisera sexköp.

Gretas Svammel sa...

Nja...Hans-E...det vore ju lite kul om EU gjorde det, men det är nog inte troligt *ler*