onsdag, november 05, 2014

STÖDSTRUMPOR, SPICE, SEXKÖP

Kunde inte låta bli att visa dagens nyttiga smoothie,  med kokta rödbetor. Faktiskt den godaste hittills av den här nyttiga varianten. I morgon ska jag nog testa kokta morötter med avokado och det vanliga i.  Man skulle nog kunna slänga i en tomat också.

Skruvade isär lamprelät och tog bort och skruvade tillbaka sladdarna, men funkade inte ändå så får köpa ett nytt relä. Tror jag köpte på Claes Ohlsson sist och att det var billigt. Får slösa på värmeljusen till dess, för taklampan har inget skymningsrelä och då blir det för skarpt ljus, tycker jag.

Bild från igår, onkologen. Tanken var ju att skriva lite mer om det innan tankarna far amok och jag börjar svamla om nonsens. Lundells bok är lite för tjock och tung att dra med, så hittade en annan som får bli den sista så kallade "onkologboken". Tredje graden av Liselott Roll. Verkar rätt bra hittills.
Rumskompisen var en förstagångare utomläns ifrån som de flesta är, verkar det som. Hade mannen med sig och ingen var direkt angelägen att tjattra. De hade säkert annat att tänka på, så jag höll mig lugn. Men lite pratade vi när jag gick förbi sängen på väg ut till dagrummet.

Tänk att cancermarkören sjunkit från 31 till 25? Nu vågar jag tro. På riktigt. Men cancermarkör i all ära, nu vill jag att nästa röntgen som troligtvis blir i januari visar fullt normala lungor utan minsta förändringar, att ingen vätska finns kvar alls, att bukhinnan är slät och fin som en barnstjärt ( kom inte på någon bättre jämförelse i stunden ) och att de här två lymfkörtlarna har minskat i storlek. Ska man våga hoppas på det månntro? Ja, det ska man. Det är den bilden jag kommer att ha innanför ögonlocken varje dag fram till dess. Och det blir ju ytterligare en cancermarkör innan sista gången med båda sorterna. Undrar om det då är nere på 20? Eller under till och med. Mycket tankar och mycket tänk om, tänk om.

HB värdet var bra. Låg på 121. Måtte det hålla i sig lite längre än sist, så jag slipper den där oerhört jobbiga tröttheten och kraftlösheten. Överlag var värdena bra. Det enda var blodplättarna vars värde är väldigt lågt. Det ska ligga mellan 160-390 och mitt ligger på 136. Men 10/10 låg det så lågt som 104 och ingen sa något om det.

När jag skulle få andra giftet, det som jag bara får var tredje vecka Carboplatinet, blev jag plötsligt informerad om att jag kunde få ont i magen typ kraftig kolik, jag kunde få hjärtklappning, bli varm och då skulle jag larma omedelbart så de kunde stoppa det. Det var liksom kroppens sätt att tala om att nu pallar den inte med mer av det giftet. Jag har ju redan fått den normala dosen på sex gånger. Så naturligtvis låg jag där och tyckte att nu kör det i magen osv. Fast det gjorde det inte, kroppen pallade med. Bara att hoppas att den gör det nästa gång  också med det giftet, om tre veckor.

Min svullna vänstervad nämnde jag återigen. Trots att läkaren sa si och de på onkologen så förra veckan. Så nu kom läkaren och tittade, den läkare som ändrade behandlingen till varje vecka, så jag gav henne en eloge för det eftersom det började hända saker då. " Då har jag gjort nåt bra i alla fall, sa hon ". Hon skulle prata med sjukgymnasten, sa hon. Jaha, tänkte jag, ska jag få sjukgymnastik, fast det sa jag inte. Jag trodde jag skulle få en tid till den här sjukgymnasten.

Men rätt vad det var så dök hon upp i rummet. En äldre, inte så talför kvinna, men jag fick känslan att hon var väldigt duktig i sitt gebit. Jag upplevde situationen som lite kul, men det var bara jag som gjorde. Hon mätte vänster vad och vrist, sedan höger vad och vrist och så återigen vänstervad och vrist. Jag sa inget förrän hon frågade om jag använde stödstrumpa och det gör jag ju ibland när jag känner för det. Vad för strumpa blev nästa fråga. Apotekets, sa jag. Sedan kom det, för mig lite småroliga. Är den beige? Nej svart. Är den tjock? Nej tunn. Är den ribbad? Nej. Jag låg där och log, men så frågade jag om det hade betydelse om den var svart eller tunn. Hon gick inte in i någon diskussion om det, utan sa att jag kommer snart tillbaka.

Så kom hon tillbaka med två vita strumpor, men jag skulle bara ha på vänster, men de töjde sig efter en dag så jag ska tvätta den varje kväll ( eller morgon) och då ha den andra. Varje dag morgon till kväll ska jag ha den till nästa tisdag. Då ska jag få ett par andra. Inte visste jag att det var sådan skillnad på stödstrumpor. Man lär sig något hela tiden. Den här stramade åt mest vid vristen och är jätteskön faktiskt, jämfört med den jag har. Så det jag tyckte var roligt visade sig vara helt relevant. Hur den jag får nästa vecka stramar, vet jag inte. Men det är redan skillnad på benet. Det där stumma är borta. Vi har ju sådan fantastisk vård här i Sverige, fast det finns dålig också. Men i huvudsak är den ju så kanon. Vilken service, kan jag tycka att få allt fixat medan jag ligger och får gift.

  Gick ifrån en stund för att se lite på  Uppdrag Granskning. Brukar inte se det om jag inte vet att det ska ta upp något för  mig av intresse. Ikväll handlade det bl.a. om Leo, som dog av en överdos på ett stödboende, som drevs av Carema. Fast Carema har ju bytt namn på sina olika instanser, men är samma skitorganisation likväl. Men i det här fallet är största felet socialtjänstens.

Men det är inte han på bilden. Det är en amerikansk kille som dött av Spice
 Lura inte dig själv genom att tro att spice är en drog som är okej och att det här inte kan hända dig. Låt inte det som hände oss hända dig, säger Devin Eckhardt.  Killens pappa.

Det här händer ju även här. Blir oftare och oftare man läser att någon dött av Spice. Jag tycker det är hemskt. Mer info till ungarna, fast de borde väl nu ha förstått kan man tycka. Men ungar är ungar och det är kul att testa och man är näst intill odödlig. Jag är så glad att mina ungar har växt till sig och resonerar förnuftigt numera. Men det hjälper ju inte de som inte har det.

Igår handlade Kalla Fakta om tjejer under 18 som säljer sex. Jag såg det inte och har inte heller sett det på webben. Ska väl inte uttala mig innan jag gjort det, men anser det inte helt okej att lägga all skuld på kunderna som jag får intrycket att det görs här. Ja, det görs det väl alltid. Även om det är en vuxen frivillig sexsäljare som valt och gillar det hon gör så är det likväl kundernas fel och hon ses bara som ett stackars offer. Vem ska man lägga skulden på då? När det handlar om unga tjejer under 18?  Egentligen tycker jag att 18 är för ungt också för att sälja sex. 

Jaa, om det nu överhuvudtaget ska pratas om skuld, vilket är fel, orsak är bättre, så är den nog individuell... tror jag. Och olika från fall till fall. Viktigt att veta är ... varför väljer en 16-17-åring att sälja sex? Om vuxna lär sig att se barn som växer upp och att finnas där så tror inte jag att så många skulle göra det. Vuxna i skolan, på fritidsgårdar, föräldrar, kompisars föräldrar, skolsyster.  Sedan tror jag starkt på information, men det kallas ju att man då propagerar för prostitution. Men att få höra från erfarna sexarbetare vilka nackdelar det finns med att sälja sex tror jag skulle avskräcka en hel del. Nu finns det ju fördelar också, men då bör man nog ha livserfarenhet och sexuell erfarenhet och ett människointresse och konsten att sätta gränser för att uppleva dem.

Kunden då? Vilket ansvar har han? Naturligtvis har han ett ansvar, men det är inte förbjudet att ha sex med någon över 15 år och jag tror det är en utopi att tro att en kille skulle avstå sex med en ung tjej när hon själv erbjuder det. Att sedan själva betalningen är förbjuden är en annan sak. Sedan kan man ju som äldre kanske tycka det är fel att ha dragning till minderåriga. Men det är ju bara min egen åsikt, liksom många tycker det är fel att jag säljer sex. Fast lite äldre män borde tänka till och fråga sig.... vill verkligen den här 16-17-åringen ha sex med mig? Eller är det bara pengarna hon vill ha? Eller gör hon det mot sin innersta vilja för att döva något annat? Gör jag henne en tjänst eller en otjänst? 

Nu vet vi ju alla, att många inte alls tänker så, fast jag tycker de borde. Det finns så många fula, oempatiska kufar därute, som totalt skiter i tjejen och till och med i vissa fall njuter av att förnedra henne. Och det ska till en väldigt stark tonåring för att våga sätta stopp då. Och just detta vet dessa män och därför är efterfrågan på unga tjejer stor bland de här fula fiskarna. Så att dra allt över en kam som så ofta görs är fel. Man måste se vart och ett fall på sitt sätt och inte bara skrika på högre straff.

Ja, ja nu blev det ju en massa åsikter i alla fall, fast jag inte sett programmet. Men så blir det när något engagerar. Nu blir det Uggla, fast tycker inte den här varianten av programide var så bra. Har hoppat över några avsnitt och ikväll är det sista.      

Oj så långt det blev. Läs så mycket ni orkar

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Bra att det känns bra i vaden med stödstrumpa. Lite annorlunda än svarta stay-ups.

Tycker det är prostitution, sexhandel, måste ske mellan två myndiga personer. Sen är det konstigt att vuxna män vill ha sex med unga tjejer. Jag vill iaf ha sex med en mogen kvinna. De har erfarenhet och passar bra för en mogen man som jag.


Gretas Svammel sa...

Föredrar ju svarta stay ups...Hans-E... men tror inte de hjälper mot svullnaden.

Konstigt tycker jag inte det är att män ( eller kvinnor ) dras till yngre. Vi är olika. Men jag håller med dig, jag föredrar erfarna partners.