söndag, november 16, 2014

HELGEN

En helg går fort. Även om man inte har något inplanerat. Jag totade ihop ett pannband i alla fall igår till Nyhetsmorgon. Något mer av bestående karaktär har det inte blivit varken igår eller i dag. Jag har duttat bort fläckarna och finnen på bilden, ifall någon undrar.

Ja det här kanske kan räknas som bestående också. Knäppte på skrivdatorn efter tv-n med tanken att snabbt skumma skrivprojektet och notera på ett papper vilka årtal jag ska scanna bilder från. Men det blev för mycket tänkande och för jobbigt, så jag slutade innan jag knappt hann att börja. Fick då för mig att försöka pränta ner den här inre bilden jag har med mina friska organ, på Paint. Det är lättare att rita på Paint än på Photoshop. Det blir liksom mer bekräftat om man får ned det på en bild. Tror att jag ska skriva ut den och sätta upp den vid datorn här så jag ser den varje dag. Då blir det nog en verklighet *ler*.

En avslappning på det i fåtöljen, som naturligtvis resulterade i att jag somnade. Men sömn är ju också avslappning, fast kanske inte riktigt så som jag hade tänkt mig. Fixade till en spenat och fetaostlasagne framåt halv sex-sex. Inte minsta lust att börja greja med mat, men dels var jag hungrig för hade bara druckit min nyttiga ingefära/gurkmeja/ chiafrödrink sedan frukosten och dels behöver nog kroppen riktig mat.
Väldigt simpel sås med gul lök och vitlök och med osthyveln hyvlade morötter som fick svettas mjuka i olja i kastrullen. Sedan i med krossade tomater med vitlök och en burk creme fresh med torkade tomater och fetaost.

Det färdiga resultatet som inmundigades till programmet "Sverige". Två byttor till frysen blev det också. Sedan orkade jag inte äta mer den kvällen. Mer än en clementin till Downton Abbey. Sedan låg jag och läste till kvart över ett. Läste ut den så kallade onkologboken, Tredje graden av Liselott Roll. Gick inte att lägga ifrån sig den, trots att det var ett sjå i slutet att hålla ögonen öppna. Får väl bli Kallentofts sista jag drar med nu de sista gångerna till onkologen. Den är hälften så tjock som Keplers. Lundells har jag gett upp. Skummade sista tredjedelen. Den var lika dålig som hans förra. Som att läsa hans dagbok. Idag kom koltrasten och idag läser jag om det och det och vintern tar aldrig slut och så halkar han på trappan och sedan åker han en sväng till Stockholm och bor på samma hotell som alltid osv, osv. Ungefär som om jag skulle göra en bok på mitt svammel här. Man måste nog heta Lundell för att överhuvudtaget få ut en sådan här bok. 

Idag fick jag för mig att kolla mitt PH-värde. Tänkte att tisdagens gift borde ha försvunnit från kroppen nu. Jag var lite nyfiken med tanke på allt nyttigt och basiskt jag försöker få i mig. Salivens värde ska väl upp ett par pinnhål, annars var det okej. Om någon undrar så finns inte de här stickorna på apoteket ( om de inte tagit in dem nu ). Jag skickade efter mina i vintras.

Har inte blivit så mycket vettigt gjort den här dagen heller. Fick bli Nyhetsmorgon som start även idag, bara för det var Agneta Sjödin som var programledare. Långt snack med ena systern, traskat fram och tillbaka till tvättstugan ett par gånger, tog vägen till återvinningen ena gången med sakerna i hallen. Fixat mat, potatismos och stekt torsk ( färdigpanerad ) som jag tog med när jag bänkade mig här vid datorn. Hade en tanke att ta ett glas vin nu när jag bloggade, men blev så mätt efter maten att det suget försvann.

Måendet är ganska okej, jätteskönt. Magen är lugn, vatten smakar som vatten ska. Lite trött, men ännu inte orkeslös. Nu ska jag snart framåt halv sju ta en sista sväng ut i mörkret och blåsten och hämta in tvätten. Nya serien "Torpederna" och Maria Lang får bli kvällens förströelse.   

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Det var en riktig fin vilohelg. Förstod nästan att Lundells bok skulle vara långrandig. Du har stämt in i övriga svenska krtiken

Gretas Svammel sa...

Förra Lundellboken var likadan...Hans-E... men har man alla hans böcker från Jack så vill man inte hoppa över någon. Trots att den inte är något att ha, litterärt sett.