fredag, november 28, 2014

GILLA LÄGET

Här sitter jag och försöker gilla läget. Både välbefinnandeläget och det ekonomiska läget. Tog fram räkningarna i går kväll och gjorde en snabb överslagsräkning. Det blev mer som skulle ut än vad jag fått in på kontot. Jag har ju inte mer än 9000 att röra mig med var månad och då går lite över 5000 till hyran. 2000 till mat... 500/v och resterande 2000 till övriga utgifter och påfyllning av busskort och mobil. Det är ett trolleri att få det att gå ihop och idag gick det inte alls. Den här månaden var det förutom bredband, försäkring och fackavgift dessutom  TV-licens, privata telefonabonnemanget, delåterbetalningen till FK, delbetalning av apoteksfakturan som jag trodde soc. skulle hjälpa mig med, 300 till Hennes kontot och 130 till julkorten. Plus att jag måste betala in till ICA: as kreditkort och det vanliga ICA kortet.

Vad gör man? Kryper ihop i ett hörn och skiter i allt? Nää....det hjälper ju inte. Jag betalade in 400 till vardera ICA konto väl medveten att jag inte klarar en månads mat på 800. Men så länge. Struntade i fackavgiften och Hennes kontot, det händer inte så mycket med det och fick på det sättet drygt 300 kvar på kontot så jag kan fylla på busskortet och ta mig in till onkologen de här sista gångerna och ev. ta den där fikan med ungdomskompisen en dag.  Det är tur att ungarna är stora och att vi slutat med julklappar. Fast minimänniskorna måste ju få varsitt paket förstås, men de är så små och bryr sig inte om det kostar 20 eller 100.
Sedan kan man ju tigga och be sina läsare om en liten allmosa, trots att det tar emot. De som redan gett ska inte ge fler gånger, det blir lite tokigt då. Men kanske några andra. Hoppas kan jag alltid, fast går jag till mig själv så vill man kanske inte ge till en okänd bloggare. Men jag tror inte jag är okänd för alla mina läsare. Kontonummer och bank ser ni på blogghuvudet.

Nåväl, i sinom tid kommer bättre tider antagligen. Måendet är sådär. Kunde vara bättre och kunde vara sämre. Åt lite mat i går kväll och sedan kom illamåendet, men tog då en behovstablett mot illamående direkt istället för som sist, tro att det skulle gå över med sömn. Nu slapp jag ligga vaken eller ständigt vakna, utan sov relativt bra i natt. Inget illamående i dag, men smak och lukt är inte som det ska. Fast hälften av morgonkaffet kom upp i morse. Bara sådär utan förvarning. 1 cm från tangentbordet typ. Ibland har man tur *ler*. Trött förstås, fast det försöker jag inte låtsas om. Men när jag skrivit klart här ska jag äta spenat och ägg och sedan blir det nog fåtöljen med lite soft musik att slumra in till.

I morgon hoppas jag att jag mår lite bättre. Då är tanken att få upp lite julaktiga gardiner i köket, byta sofföverdraget och ta in och sätta upp stakar och stjärnor. Fast jag tänder dem inte förrän på söndag. En princip jag har. Maten i morgon blir a la Kajsa Warg.... man tager vad man haver. Jag försöker ju äta så basiskt som möjligt dagen innan och dagarna efter jag fått båda sorterna. En ide´ bara. Att det är bra. Har en skrumpen sötpotatis, så blir den, morötter, lök och paprika i ugn. Billigt, gott och nyttigt och så turkisk yoghurt med vitlök till. Ett glas vin är nog inte att tänka på ännu. Nästa helg kanske.

Artikeln jag skrev är ingen intresserad av. Så lustigt ha, ha. Nu har jag kört igenom de fyra största blaskorna. AB har inte svarat, DN och SvD svarade att de ej var intresserade. Expressen skickade jag in till nyss, så vet inte. Ska testa Dagens arena också. Funderar på Facebook.  Jag registrerade mig ju där i januari/februari för att göra reklam för boken. Ångrade mig som ni kanske minns, men är fortfarande registrerad utan att vara aktiv. Jag ska kanske testa, men vet knappt hur man gör för att få ut den till flesta möjliga.

Det går inte lika lätt som vanligt att skriva idag, märker jag. Visserligen springer jag ifrån då och då för att stoppa något i magen, så den håller sig i schack tills jag ska äta snart. Men även tankarna är lite dimmiga. Inte alls konstigt för HB värdet är med all sannolikhet under 100 nu. Undrar när yrseln ska slå till? Det märks. Nu blir det inte mer än en önskan om en TREVLIG HELG.
 

Inga kommentarer: