måndag, november 10, 2014

BAD och SEG och BLOMMA OM.

En ganska oskön bild om jag får säga det själv.... och det får jag ju. Men det är ju min verklighet just nu och jag beslöt att inte photoshoppa bort fläckarna i ansiktet. Jag gillar inte mig själv för fem öre. Enda gångerna jag ser mig själv utan att dölja den kala skallen är när jag går upp på morgon och när jag ska lägga mig på kvällen. Frånvaron av ögonfransar gör det ju inte bättre precis och  inte heller kortisonrunt ansikte med slapp hud och en tuppkam under hakan som blir större för varje dag. I den här vinkeln syns den inte och när jag har hårmössan kan jag dölja den lite med håret.

Jag trodde jag hade kommit längre med mig själv. Man ska ju tycka om sig själv oavsett ytan, men så är nog bara ett fåtal människor beskaffade. Jag accepterar läget naturligtvis eftersom det är en del i den här resan, men helt klart blir man less på skiten och ju längre den pågår ju oftare händer det.

Det blev alltså inte bara dusch och massagestrålar i går kväll. Jag fyllde badkaret och tog ett bad, vilket är väldigt sällsynt. Men jag tänkte att det kanske kunde vara ett bra sätt att ta bort rastlösheten. Då hjälpte det, men idag är den tillbaka igen. Tittar man noga på vristerna så ser man knölen på ankeln nu, på vänster sida och vaden är inte svullen längre. Fantastiska stödstrumpor jag fick *ler*.

Kör en badbild till. Ser ut som en groda typ. Idag har det återigen varit en sådan där dag där jag segat och degat och tänkt saker, men där inget vettigt blivit gjort. Tänkt flera gånger att ... nä nu går jag ut och går en sväng för att få frisk luft i lungorna och för att få igång kropp och själ. Men ett litet motstånd därinne har gjort att jag fortfarande inte kommit ut.  Det fysiska måendet är helt okej fortfarande. Det psykiska har väl gjort en liten dipp igen. Men jag försöker tänka positivt, det är ju inte många veckor kvar nu och sedan kan det bara bli bättre. Tänkte möta upp en bekant på stan i morgon efter giftinvasionen eftersom jag ändå ska till stan då och köpa relä till lampan. Men så kollade jag tiderna, jag får tre tider på en gång och det är alltid vid nio eller tio på förmiddagen. Utom i morgon fick jag se, då ska jag inte dit förrän eftermiddagen och då är det dumt att boka upp något efteråt. Kanske kommer hon en sväng på lördag istället, beroende på hur jag mår då.

Kollade på Claes Ohlsson efter lamprelät. Hittade inget först, fast jag var nästan hundra på att det var där jag köpte sist. Sökte på elartiklar, belysning, reservdelar. Hundratals saker ( tror jag ) scrollade jag förbi utan att hitta det jag sökte. Googlade till slut olika benämningar.... relä till golvlampa, startknapp, skymningsrelä, sladdkontakt och så plötsligt ploppade en länk upp. Till Claes Ohlsson. Sladdimmer. Det kan ju vara en fördel att veta vad det man ska ha, heter. Ska spara förpackningen till en eventuell nästa gång, fast då minns jag nog inte att jag har gjort det.

Jag skulle kunna skriva om Fas 3 och jag skulle kunna skriva om nyanlända som får vänta länge på läkarleg och att börja jobba. Hoppade i Maria Lang pauserna igår över till Agenda och såg lite av debatten mellan Ylva Johansson och Svantesson. Men det blir kanhända en annan gång för hjärnkapaciteten verkar gå på sparlåga. Det är faktiskt en biverkan av cellgifterna har jag läst. Heter något på fatique eller liknande. När man knappt ens orkar tänka.

De ringde från soc. idag. Om sista perukfakturan jag skickat in. Eftersom sista betalningsdag är denna vecka så betalar de den direkt utan att skicka pengar till mig. De får göra som de vill, jag är bara så glad att få hjälp med den. Nu kan jag släppa tankarna på det, för vet inte hur jag skulle fått fram 1700 till den.

Jag fick även ett brev från AF ?? Med frågan om jag fortfarande söker arbete och om jag ska fortsätta vara anmäld som arbetssökande. Alltså jag förstår inte. Nu var det här från en handläggare jag haft för länge sedan, som var bra. Min märkliga tant har väl slutat nu tack och lov. Men jag borde vara avregistrerad från AF eftersom jag har varit sjukskriven så länge och enligt märkliga tantens sista mail och även via telefon då jag inget hörde om sjukpenningen, så är jag det. Om jag förstått det rätt så ska jag när sjukskrivningen är slut anmäla mig som arbetssökande igen. Därför förstår jag inte brevet och frågan. Ska skicka ett mail till henne vid tillfälle och lust. Det är säkert märkliga tantens fel *ler*.

Att den här krukväxten blommar är inte så konstigt, för den heter väl novemberkaktus om jag inte tar helt fel. Jag har inga blomträd, bara gröna växter. Förutom denna då, fast den är ju grön 11 månader om året. Men upptäckte i helgen en blomma på en annan grön växt och knoppar på en utblommad orkidé som 08-ungen hade med sig sist och som hon trodde kunde blomma om. Hon påstår att det är en orkidé i alla fall. Jag själv är urdålig på sådant.

Jag ser det lite grann som ett positivt tecken. Den med vita blomman är den som jag vattnade med rengöringsmedel en gång om ni minns. Det bara bubblade om den och jag var säker på att den skulle dö. Men den kom igen och nu blommar den alltså, efter några år. Visste inte ens att den kunde blomma. Och ni ser knopparna på den andra växten. Det ger mig lite hopp. Snart är det jag som blommar om *ler*.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta

Blommman ger ett tecken. Snart är det vår och då blommar du!

Greta i badet. Du ser ut att trivas. Härliga bröst! Synd att det var skum i vägen på en del ställen! (Men vet att du inte vill visa fittan på bloggen)

Gretas Svammel sa...

Man ska inte visa allt, vet du...Hans-E..