torsdag, oktober 02, 2014

TAKTIKPOLITIK


Här sitter jag och äter en gammal muffins. Muffins som jag bakade i juli någon gång när ungdomskompisen skulle komma. Har sett den där påsen med två ynka muffins varje gång jag tagit upp frukostmackorna. Ibland har jag stått med påsen i handen med tanken att kasta dem, men så slängt tillbaka påsen. Idag lade jag påsen på diskbänken och när mackorna var uppätna hämtade jag en muffins och stoppade i mig till kaffet som var kvar. Och tog ett kort för att få något färskt till bloggen *ler*.

Idag har jag fortsatt att styra med det som jag vill ha ändring på. Utan något resultat. Jag får nog finna mig i det som är. Kanske skriver jag om det i ett eget inlägg, kanske inte. Men jag är också lite nyfiken så enda chansen att få veta är att be om svar här från en av mina läsare. Jag ska tänka lite mer på det.

Annat jag gjort hit till dags är förstås att gå igenom nyhetsblaskorna på nätet som vanligt. Just nu när jag inte har så mycket utanför mitt liv är det inte läge att dra ner på informationsflödet. Trots att jag nog borde. Men när livet sedan återgår till det vanliga så ska jag ta paus från nyhetsutbudet. Något jag gjort till och från i perioder i flera år. Fast redan nu scrollar jag snabbt förbi det mest hemska, typ IS, Syrien etc.

Hej då Alliansen. Är det verkligen så? Tillsammans med min önskan att Reinfeldt skulle försvinna så har ju även det varit min stora önskan och förhoppning. Att Alliansen ska upplösas, så att var en kan sköta sin egen politik. Jag har aldrig förstått hur de kunnat slå sig ihop och enas om en politik, när några av de här ideologiskt står ganska långt från varandra.
Hjärtat tog ett skutt av glädje när Reinfeldt aviserade sin avgång, idag är hans sista dag som statsminister. Och igår var det som en tyngd lyftes från axlarna när jag läste att Fas 3 kommer att skrotas. Är nu detta sant så har jag fått mina önskningar uppfyllda.

Nu kan man kanske tycka att skillnaden inte är så stor med s och mp , som ska enas om en gemensam politik. Men dels är de bara två partier och dels så står de inte så jättelångt ifrån varandra, som exempelvis kd och moderaterna. Fast visst, det här scenariot är inget jag skulle bett på mina bara knän om. Jag hade gärna sett att sossarna fått egen majoritet. Trots att jag egentligen inte är någon sosse *ler*. Men just nu, med tanke på vad vi haft så är jag väl det.
I går fick mp göra avkall på ett par av sina stora frågor i valrörelsen och idag läser jag att Löfven får göra avkall på sin önskan att avskaffa krogmomsen och RUT.

Det är naturligtvis ett måste så här i uppstarten att tvingas kompromissa för att överhuvudtaget få gehör av de andra i riksdagen. Men jag får känslan av att det inte är så mycket uppriktig politik som bedrivs för tillfället. Mer ett slags taktiskt spel. Och det stör mig en aning. Det ska bli intressant när budgeten offentliggörs.

Idag var tydligen politikerMarkus med i nyhetsmorgon. Jag kunde inte låta bli att gå in och kolla på tv4-sidan idag också. I morgon ska ju regeringssammansättningen tillkännages och det är lite spännande även det. Vem blir vad?

Satsar man pengar på Margot W, så får man inte mycket tillbaka om det skulle bli så. Själv tror jag också att det blir hon. Att hon lämnade politiken här hemma berodde till stor del på Perssons härskartekniker. Nu är läget ett helt annat, så vi får se i morgon. Jag tror också på Fridolin som utbildningsminister.

Tog en avstickare för att kolla så han verkligen blev statsminister Löfven. Jodå, men v och högersidan lade ner sina röster och sd röstade nej. S-ledaren fick 132 ja-röster, 49 nej-röster och 154 ledamöter har avstått från att rösta. Då så, då vet vi.

Nu ska jag gå och blanda ihop en sallad, som får bli dagens mat. En matig sallad. Till kvällen och tv-n kan det bli mannagrynsgröt, om jag orkar koka det då. Eller har lust.

Inga kommentarer: