torsdag, oktober 16, 2014

RÖNTGEN, BAK, TRÖTT och FRUSEN

Hur mår jag här då ? Ganska okej, men trött och frusen. +5 var det när jag åkte i morse, så tog fram kappan från garderoben, vilket visade sig vara ett bra initiativ. Lite kul också att jag nu kan ha den igen. Längtar lite efter att börja ha den röda jackan, för bör ju kunna ha den också denna vinter, när ingen mage är i vägen. Men det får bli november först. Jag kom i tid i dag i alla fall.

Kände ett svagt illamående när jag gick upp i morse och med tanke på att jag skulle sitta och pimpla i mig en liter kontrastvätska så tog jag en sådan där vid behov tablett direkt. Tredje jag tar av dem och har inte tyckt de hjälpt de andra två gångerna, men då har jag inte tagit dem förrän det blivit värre. Det lugnade sig i alla fall och det kanske det skulle gjort ändå. Sådant kan man inte veta *ler*.

Behövde inte vänta länge alls tills jag fick min kontrast. Glömde sugröret idag, men gick bra att få i sig ändå. Inga roliga människor att prata med så blev en aning långtråkigt.

Bläddrade bland tidningarna som fanns där och de var ju väldigt aktuella.

Här är jag klar. Går ganska fort när man väl ligger där och körs in och ut och får kontrast insprutat direkt i blodet. Det är lite obehagligt men är så väldigt kort stund. Fick ha filt på mig för att jag frös.  Fick också klarhet i en fråga jag funderat på lite och tänkte fråga läkaren om vid besöket hos henne.  Om jag inte skulle göra lungröntgen också. Det fick jag ju göra innan operation för att de sett något på lungorna på datortomografibilderna.  Men tjejen som styrde med mig idag informerade vad som skulle tas idag.... lungor och buk och då hörde jag lite med henne om man får med lungorna ordentligt och inte behöver lungröntgen. Och det behövde man inte. På den här bilden har jag inte tagit bort fläckarna i ansiktet. De är inte stora och inte många, men ändå störande.

Åkte direkt hem för var så himla trött. Var hemma strax efter elva och fixade lite mat ifall magen skulle börja spöka. Sedan slocknade jag i soffan och vaknade vid fyra. Om jag inte varit så kissnödig så hade jag nog legat kvar än. Nää, inte riktigt så länge kanske. Inget illamående, men känner av den lättare magvärken som dämpar sig lite om jag stoppar något i magen. Hoppas den håller sig så och inte blir som i september.

Hade egentligen ingen större lust, men hade ju bestämt att jag skulle göra en sockerkaka. Det här plus sockerkakssmet var ingredienserna.

Lite smet i botten, sedan choklad. Som tur var kom jag på precis när jag höll på att en av de som ev. kommer i helgen är laktosintolerant och kan inte äta mjölkchoklad. Så körde bara halva. Övriga ingredienser är laktosfria.

Mer smet och så bananer i tunna skivor.

Resten av smeten över det och så äpplebitar som jag rullat i socker och kanel. Spännande om det ens skulle bli ätbart *ler*.

Men den blev riktigt fin och god också. Jag testade biten jag skurit bort. Jordgubbarna bredvid är tinade nu och ska snart tas med till tv-n. Inte Icas, utan ekologiska så tror inte jag behöver koka dem.

Framåt kvällen började telefon gå på högvarv. Ibland är den väldigt tyst, men i kväll var det liv i den. Fick även sms från en person som satt på akuten. Är det inte det ena, så är det det andra. Jag hoppas inte det är allvarligt bara. Blev lovad besked, men det kan ju ta sin tid.

Jag vet inte hur läget blir i morgon, hur jag mår eller hur många som kommer hit. Kanske bara är 08-folket och det är inte så bara. Sedan kommer alla en stund på söndag. Så det är lite osäkert om det blir något inlägg i morgon. Om inte så blir det på lördag trots att det är datorfritt då, för då kommer ingen.

Nu blir det jordgubbar, havrebräck och Aktuellt. Följt av Debatt. Socker vet jag att de ska prata om och att Katrin Z är med ( läste det på hennes blogg ). Vad det andra ämnet är vet jag inte. Bromma kanske.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Du tar dig fram trots en kall morgon. Du är snygg! Fläckarna i ansiktet syns inte för mig. Däremot två härliga röda bröstvårtor!

Sockerkakan ser läcker ut!

Gretas Svammel sa...

Nä, fläckarna syns inte så mycket...Hans-E... på just det kortet.
Snygg får stå för dig *ler*, men jag tackar.