måndag, oktober 06, 2014

HÖSTRUGGEDAG

Här smyger jag i buskarna. Bild från gårdagens promenad. Men solen försvann så fort jag kom ut och tittade sedan inte fram igen förrän jag kommit hem. Hade med kameran för tänkte ta några fina höstbilder, fast det var inte så kul när inte solen sken.

Jag tjatar om mina änder *ler*. Änder som jag de senaste åren inte sett röken av under somrarna. Men igår fanns där plötsligt ett gäng. Varför dyker de upp i oktober?

Idag har jag också varit ute och idag är det en riktig höstruggedag. 11 grader, grått och mulet och snålblåst. Gick förbi Ica för att se om jag kunde föra över pengarna från presentkortet till Icas fakturakonto vars kort jag kan använda var som helst nästan. Men det gick inte, så jag får använda det när jag handlar på Ica helt enkelt. Och det finns ju mycket jag kan handla där som inte spelar någon roll vart jag handlar det... typ toapapper, mjukost, potatis... ja allt alldagligt. Annars tycker jag inte om Icas egna sortiment. Köpte deras tonfisk en gång av snålhet, men den såg oätlig ut och smakade som den såg ut och åkte direkt i soppåsen.

Annat jag gjort idag är att tvätta hårmössan. Något jag tänkt i två veckor minst, men antingen inte orkat eller så har jag glömt det. Jag skulle gjort det nu i helgen hade jag bestämt. I morse när jag vaknade kom jag på att visst ja, peruken. Så det var det första jag gjorde idag medan kaffet rann ned. Jag måste ju ha den i morgon.  Nu är den nog i stort sett torr och bara att frisera till lite.

Kände mig lite småruggig efter frukost och datorsurfen, så satte på Malou på tv och påbörjade halsduken medan jag mer lyssnade till än såg vad hon hade för sig idag. Var rätt intressant, handlade om immunförsvaret bl.a. och om Ebola. Det sista är ju otäckt. Såg nyss att det var en norsk kvinna som blivit smittad som jobbade för Läkare utan gränser.

Kollade sedan igenom mina gardinbackar. Jag har ordning även där. Kappor i en back, panelgardiner i en och veckbandslängder i en. Nu har jag bestämt vilka gardiner jag ska byta med. Jag kör datorrummet också beslutade jag i dag. När jag tar tag i själva bytandet har jag inte bestämt än, onsdag kanske. Innan några biverkningar eventuellt ger sig till känna. Just nu känner jag mig lite seg och småtrött och har mest lust att inta fåtöljen, blunda och lyssna till lite lugn och avslappnande musik. Vilket jag kanske gör också.

Den här mannen har idag gått från besviken, ledsen och bitter till att bli så här glad. Anledningen är att de nu kommit överens om vinster i välfärden. Fast jag vet inte jag.  Det ska utredas och vara klart i mars 2016 läste jag på ett annat ställe.

Hittade en artikel på Transportarbetaren, som jag tycker att ni kan läsa. Ibland undrar man vad det är för värld vi lever i. Ja, jag undrar ju det ganska ofta *ler*. Fast det här är för jävligt. En chaufför som blir åtalad för att han skickat en massa sms till sin arbetsgivare. Egentligen är det åkeriet som borde ha blivit åtalat. Det är så mycket knas så jag kan inte göra en sammanfattning. Ni får helt enkelt läsa själva.

Hade en korv med risgrynsgröt i kylen som jag idag gjorde risgrynspudding på. Det ska ätas med kokta kalla jordgubbar till spökena ikväll. Om ni undrar hur det gick med mannagrynen så var det ingen höjdare. Gjorde gröt en  gång och visst det var jättegott och säkert godare kallt. Men det går åt så mycket mjölk, 2 dl till en portion. Och ska jag göra pudding skulle det behövas minst 4 portioner, vilket blir nästan en hel liter mjölk. Synd att det inte finns mannagrynsgröt i korv, som det finns risgrynsgröt. Lustigt egentligen att det inte finns det.

Inga kommentarer: