tisdag, oktober 21, 2014

GIFTOMGÅNG 6..... vecka 2

Då så.... bara en gång kvar förhoppningsvis. HB värdet nere på 108 nu. Alltså i fredags när jag tog provet. Nu är det nog ännu lägre för tycker kraften började gå ur mig i söndags och jag känner mig svagare och svagare för var dag. Varierade bilden lite och tog den i fönstret i dagrummet med trevliga, pratglada människor som åskådare. Brukar normalt stå en soffa här, men den var tydligen på reparation.

Kanske tyckte sköterskan att jag såg hängig ut, för jag behövde inte säga något om eventuellt blod nästa gång. Hon tog själv upp det direkt. Men det beror förstås på vad HB värdet är då. Kan inte tänka mig att det plötsligt stiger *ler*. Så jag hoppas.
Däremot att få ta cancermarkörprov på fredag var inte lika självklart. Hade jag fortsatt behandlingen som det var planerat med var tredje vecka så skulle ju sista gången varit förra veckan och inget mer prov skulle tagits då. Men ta upp det med läkaren på måndag, tyckte hon. Inte förrän jag kom hem slog det mig att då är det ju för sent eftersom proverna tas på fredag.

Pratade även lite om livet efter det här och så länge jag har frågor får jag ringa antingen till dem eller till kuratorn. Sedan blir det kontroll var tredje månad i början och jag frågade om risken för återfall. Dum fråga för jag förstår ju att varken hon eller någon annan kan svara på den.

Jag harklar upp slem lite då och då. Något jag inbillar mig är bra. I morse gjorde jag det när jag borstade tänderna och spottade ut det, oftast sväljer jag det. Jag vet, det är lite äckligt att prata slem *ler*. Hur som helst så hajade jag till för det var mest segt blod. Tänkte att det är väl som med näsblodet, sköra slemhinnor. Jag nämnde det i alla fall idag och tydligen var det inget som skulle nonchaleras. Visst, det kan bero på slemhinnorna, men fortsätter det ska jag ringa så de kan kolla upp det. Får väl hoppas då att det bara var en engångsföreteelse.

Åkte efteråt direkt hem, fast fick vänta 40 minuter på min buss på resecentrum. Gick av tidigare för att hämta ut Lundellboken. Satt och dividerade för mig själv i bussen.... ska jag, ska jag inte? Men nu är jag glad att jag gjorde det. Grått och småduggigt visserligen, men inte så kallt och jag behöver använda musklerna lite. Jag hade ju ingen tid att passa så kunde spatsera i min egen takt.
I november kommer sedan Keplers senaste och de här två får räcka året ut.

Stack även in näsan i affären för att köpa ägg och fryspåsar och cremefrech. Fick i affären Proviva i skallen. Tja varför inte ? Det är nog lättare att få i sig än Actimel som smakar lite fil och jag tror att det är bra för min mage med lite nyttiga bakterier. En burk örtinlagd vitlök blev det också. Något jag kunde få mani på förr.
Förutom att jag kände ett svagt illamående i morse så har magen resten av dagen varit riktigt lugn. Kanske sätter den igång igen efter dagens gift, men jag hoppas inte det. Känner att jag skulle vilja ta ett glas vin i helgen, men då måste magen vara okej.

Jag förstår mig inte på Försäkringskassan. Idag hade jag det här brevet i hallen när jag kom hem. En broschyr och ett brev med vem som är min personliga handläggare. I mitt huvud borde jag ha fått det här i April. Komma nu när det bara är två månader kvar av sjukskrivningen och jag hittills inte fått ett öre i sjukpenning. Gud vad jag längtar och hoppas att den dagen kommer då jag inte har med varken AF eller FK att göra.

I Januari är jag arbetslös igen. Jag ska sätta mig in igen i vad som gäller. Om det gått så lång tid så att jag börjar om från start eller om jag fortsätter med Fas 3. Jag vet inte hur lång tid som måste gå, om det är ett halvår eller ett år. Om det är ett år så får jag väl börja 2015 med att gå på en anordnarmässa. Fy sjutton. Men det känns inte lika tröstlöst nu eftersom det troliga är att det försvinner inom en ganska snar framtid. Det finns ju redan ett riksdagsbeslut på det från 2011. Och jag tror majoriteten idag är ännu större av de som vill ha bort det. 

Om ni tycker som jag att Fas 3 ska försvinna så gå in på den här sidan och skriv in ert namn och ort, eller annans namn och ort *ler* och rösta för det. Jag vet inte riktigt hur namnunderskrifterna ska användas, men ju fler namn desto bättre.

I morgon ska jag försöka ta mig i kragen och ringa perukfrisören. Jag har ju en peruk till att hämta eftersom man får två. Får var ju inte sant, jag fick ju betala 3000 eller vad det var. Men det var det värt och 3000 är i vilket fall mindre än hälften av vad de egentligen kostar. Blir man sjuk så kan man verkligen skatta sig lycklig över att man bor i Sverige än i tex. USA. Inte ett öre behöver man betala för cellgifterna och blodproven etc. Högkostnadsskyddet för vård kommer man ganska snabbt upp i om man blir långvarigt sjuk. Medicinerna däremot har jag nu som först kommit upp till gränsen för och det beror på proppsprutorna.

Nu ska jag gå och ringa ett annat samtal innan jag kollar in mailen. Det är inte direkt överflöd på mail nu för tiden, men det är ju naturligt med tanke på att ingen sexhobby föregås längre. GW, apelsin och keso kommer kvällen sedan att bestå av.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Förstår att du känner dig trött och hängig. Du får ju en tuff behandling.

Skönt att du är på bra humör och planerar för framtiden. En del blir väl massage hoppas jag.

Gretas Svammel sa...

Ha ha...Hans-E.. du är inte ensam om att vilja att jag tar upp massagen igen. Men då måste jag införskaffa ny massagebänk och någonstans att vara.

Otänkbart är det inte eftersom jag själv mår bra av det. Men först vill jag nog ha ett jobb och en stadig inkomst. Vi får se vart livet för mig.