måndag, september 22, 2014

GRÅVÄDER

Tjenixen, nu är jag här igen för att pränta ner lite svammel om dagen idag. Även fast jag inte gör så värst mycket om dagarna så går vissa dagar rätt fort ändå. Kan ju bero på att det inte går så fort och kanske att det också tar en stund innan jag kommer till skott med vad det nu är jag tänkt göra. Nu loggade jag in hit till bloggen för över en timma sedan, men fick telefon och satte mig då i fåtöljen och svepte in mig i en filt när jag pratade. Sitter fortfarande med filten om mig för småfryser lite, trots att jag även har en tröja på mig. Samtalet pågick drygt en timma. Personen som var minsta ungskrutten satt på ett tåg och fördrev tiden med att prata skit med sin morsa.

Det är så fantastiskt för personen har kommit in i ett flöde där den ena positiva saken avlöser den andra och den tredje osv. Längre fram i höst flyttar den här ungen ganska många mil från den här stan, där bl.a. ett nytt jobb väntar. Ett fast jobb där inte kvälls och helgarbete ingår och med skaplig lön. Så jag gläds väldigt över att det går bra för ungarna.

Det blev ju inte så farligt väder idag. Lite blåsigt och på förmiddagen tror jag att det regnade. Jag kom inte iväg till Ica förrän halv tre och då regnade det inte. Fast jag tyckte det var lite roligare om jag spände upp paraplyet när jag tog korten *ler*. Plockade fram trenchcoaten från garderoben med viss tveksamhet. Hade gärna väntat ett tag till med det, men en dag som denna passade den bättre än kavajen. Vänstra vaden gör sig fortfarande till känna ibland. Få se vad de säger i morgon.
Mössa? Ni som hängt med några år här vet att jag sällan har mössa. Inte ens på vintern. Fast lite förståndigare har jag blivit på senaste åren. Men med en rakad skalle var det smidigare att dra en mössa på huvudet än peruken, när jag bara skulle till Ica och kepan kändes lite malplace.   

Eftersom jag var tvungen att nagga på denna veckas matbudget redan förra veckan så handlade jag för en 60 kr trissvinst och 50 kr Ica checker + en dryg hundring från Ica kortet. Jag hoppas på att få pengar denna vecka, åtminstone de från soc. Om jag får några sjukpengar står skrivet i stjärnorna. Likaså hur mycket det då skulle vara. Såg någon rubrik förut att FK:s hemsida låg nere.

Förutom ost, bröd och mjölk som var det viktigaste så lyxade jag till det med en ask plommon, som jag ska äta till tv-n om en stund. Köpte även mannagryn för att testa om jag gillar mannagrynsgröt nu. Jag är inte så jätteförtjust i havregrynsgröt, fast jag äter det ju ibland för att det är smidigt. När jag var liten gillade jag kall mannagrynsgröt och till ungarna har jag då och då gjort mannagrynspudding som vi ätit med sylt och grädde.

Efter kräknatten har jag blivit anti mot fil. Men det troliga är nog att det ändå var cellgifterna. Hur som, så försöker jag nu hitta på annat tilltugg till kvällen. Kört med blåbär och crème fresch några kvällar och det funkar nu igen. Tröttnade ju på det för ett bra tag sedan. Men det blir onödigt dyrt i längden så försöker alltså hitta alternativ att variera med.

En del av dagens mat. Potatismoset fattas för det var inte klart när jag tog bilden. Köpte inlagd strömming för en och en halv vecka sedan, men inte känt mig upplagd att äta fisk. Har ju stundtals svårt för fisk och skaldjur, ganska ofta faktiskt. Tonfisk går bra, i sallad eller gryta. Men idag tänkte jag att jag skulle ladda kroppen med lite näringsrik mat innan morgondagens giftduschar. Sköljde strömmingen för att få bort det mesta av ättikan. Normalt har jag inget alls emot inlagda saker,men idag hade jag det..
Potatisplättar blir morgondagens mat.

Det ska bli intressant att se i morgon om det går enligt planering eller om det blir fjärde gången som något tillstöter. Nästsista gången med båda gifterna. Känns väldigt bra att tänka så. Om inget oförutsett händer så är min tanke att gå ner till stan efteråt och köpa lösögonfransar och kanske något litet och billigt till helgens kalas. Känns inget kul att komma utan paket, speciellt som det är en födelsedag man brukar fira lite extra.

Lite nytta har jag gjort i dag, kom jag precis på. Hängt in kavajerna och plockat undan alla sommarskor till garderoben. Nu blir det plommon och tv. Hoppas de är ätbara och goda nu, plommonen.

Inga kommentarer: