tisdag, juli 01, 2014

SOL och REGN och FJÄSKANDE POLITIKER

Bild från i morse när jag rev fram en ren, halvdassig t-shirt från garderoben, som mysplagg. Färgkombinationen blev väl inte det helt ultimata *ler*, men det duger att svansa omkring i här inne.
Mår bra idag också, förutom muskeltröttheten som kommer och går. Funderar ju lite hit och dit, vilket väl är oundvikligt när man ingenting vet. Om det tex blir värre och värre ju fler behandlingar man gör. Om inte de friska cellerna hinner återhämta sig ordentligt inför varje ny behandling så borde det vara logiskt att det blir så. Men jag vet som sagt inte ett dugg och det kan vara lite störande. Att inte ha kontroll.

Tvåtimmarsfrukost framför nyhetsmorgon. Nää, frukosten slank ner ganska snabbt, men jag hängde kvar i soffan och glodde på tv-n. Slog sedan lite snabbt över till tvåan där Annie Lööf stod och orerade. Jag kom in precis när hon pratade om sysselsättning och Fas 3 och stängde av ganska snabbt. Det är märkliga utspel de gör nu inför valet, kan jag tycka. Nu kritiserar även Lööf Fas 3 och vill också tydligen ta bort arbetsförmedlingen. Reagerade på att hon sa bidrag. Att bidragen som anordnarna får nu, istället ska gå till matchning eller vad det var. Alliansen har väl aldrig erkänt att de ger ut bidrag.

Moderaterna hade väl också något nytt i sin arbetslinje... matchningsanställning. Kanske är samma som Lööf svamlade om. Jag håller nog med Mikael Persson i hans blogginlägg.  Att det inte är lösningen för de i Fas 3.

Varken Löfvens eller Hägglunds tal gick hem hos mig. Det är för mycket vänner och kära vänner  och mina vänner. Ingen kommer med något radikalt för vår välfärd.... Löfvens ide' att minska förskolegrupperna är bra, men det är inget nytt och det borde ha gjorts för länge sedan vilket jag skrivit om många gånger. Pensionärskatten har väl varit uppe till diskussion flera gånger och att äldre som inte klarar sitt eget boende ska ha rätt att komma till äldreboende är för mig en självklarhet. Inget som borde få folk att jubla när det sägs i ett Almedalstal. Sedan ser jag inte en ståup politiker  som tillräcklig seriös för att sköta vårt land. Humor är jättebra, men återigen som jag brukar säga, det ska vara balans. I kväll är det Åkessons tur att prata sig varm om sina ideologier och då kommer pensionärskatten upp igen på agendan.
Jag tycker inte vi har politiker som sköter sitt jobb utifrån folket, utan bara ser sitt eget ego och fikar efter röster och popularitet.

Innan jag lämnar det politiska får ni en länk till. Om Försäkringskassans internrapport som visar att de varje år lägger massor av pengar på konsulter och ibland utan att ens kolla upp. Det är bra att saker granskas för det slösas säkert bort miljarder till bara skit överallt i samhällets instanser. Pengar som behövs på viktigare saker.

Skrev jag något då efter nyhetsmorgon? Nej. Ingen är väl förvånad *ler*. Jag klädde om, tog på regnjackan och gick ut.

Något regn kom inte då. Tvärtom. Solen tittade fram och det var riktigt skönt.  Eftersom lår och vad musklerna var trötta redan från start så gick jag inte speciellt fort. Men det är bra att röra sig lite, inte minst för tarmrörelserna. Idag är magen inte lika trög. Fast det beror nog på alla katrinplommon jag ätit.

Bänkade mig sedan vid datorn och uppdaterade hemsidan bl.a., för att efter det gå över hit till bloggen. Men då ringde avkomman som har semester. Det var ju bra så slapp jag ringa i kväll som jag tänkt. Vi ska mötas upp i stan i morgon om jag mår lika bra som idag.
Klockan gick och magen började kurra, så innan jag fortsatte med datorn så skrapade jag potatis och satte på. Den är kokt nu. Var den för ett bra tag sedan.

Jag vet inte om det syns. Men en halvtimma ungefär efter att jag kom in så forsade regnet ner. Och just nu skiner solen igen. Det är variation kan man säga.

Nu måste jag äta för är skithungrig. Inte ofta jag är det minsann. Potatis, vegbiff, sås och lingon blir det idag. Egentligen för sent med tanke på att jag åt frukost klockan åtta och nu är den snart fyra. Men åt två skorpor när jag kom in från promenaden.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Behandlingen verkar gå bra. Du är lika intensiv som tidigare. Jag är inte lika frekvent läsare nu då jag oftast är utanför nätet.

Gretas Svammel sa...

Än så länge...Hans-E...håller jag mig på benen.
Vad gäller bloggläsande så är det nog vanligt att man kanske tröttnar efter ett tag och att hålla sig ifrån internet lite är nog mer på gott än på ont *ler*