måndag, juni 16, 2014

STÄDA, STÄDA, STÄDA

Trött så in i bomben är jag ikväll. Blir mest bilder tror jag, för tänkte slänga mig i soffan med en skål fil och flingor och se programmet om Agneta Eckermyr tio i tio. Jag bombarderar er med vardagsbilder *ler*, men jag passar på medan jag kan och har lust med det. Varit i oasen hela dagen. Blir aldrig klar. Men i morgon ska jag vara hemma och bara ta det lugnt och bara vara. Även på onsdag är jag hemma för då kommer de och ska kolla element här mellan 13 och 17.00. Men på torsdag åker jag in igen och på fredag är det midsommarafton. Tjo vad det går.

Kom inte hem förrän vid sju i kväll och då började jag direkt att re i det här med släp och ringa sonen och sedan boka släp och ringa igen. Sedan in med bilderna jag tagit idag till datorn och beskära och spara ner dem hit till bloggen och plötsligt var klockan nio. Mat orkar jag bara inte bry mig om ikväll. Det blir fil med crunchis och frosties till tv-n. Men en lite större skål än annars.

Fortfarande inte klar som sagt. Ska skriva ner i morgon vad som är kvar för att underlätta röran i skallen. Men mycket blev ändå gjort idag, tycker jag och jag har lärt mig en sak. Börja aldrig tvätta fönstren emellan. Jag vet inte om det finns sådana fönster längre, förutom på gamla hus. Här är det inget mellan som ska tvättas, men i oasen ska det skruvas och skruvas.... isär och ihop.

Jag tog långbyxor i morse, men efter det att jag farit och styrt så var jag genomsvettig när det blev dags för fönstren. Därför tog jag av byxorna. Och jag tvättade, skruvade ihop, tvättade insidan och sedan utsidan. Alltså jag körde alla fönster emellan först och sedan alla fönster på insidan osv. När jag var klar hade jag slarvat längst ned på det här stora rumsfönstret och på köksfönstret mitt på. Så går det inte att lämna det så får göra om. Men orkade inte ikväll utan gör det på torsdag.

Ett bevis på hur dåliga fönstren är. Så här såg det ut i badrummet när jag var klar. Jag sa det till besiktningskillen, att fönstren var i urdåligt skick. Tydligen är de på gång i området att byta ut dem, sa han.

Men innan jag kom till fönstertvätt så fortsatte jag tömma skåp och lådor när jag kom dit. Var inte alls mycket kvar, så gick rätt fort.

Ljuslyktor och städskåpsgrejor packade jag här. Varför en bild på det? Jo, för jag garderade mig med glödlampor när jag flyttade in till oasen 2008. Har jag gjort här också, men här går de ju åt, vilket de inte gjorde i oasen. Så jag ville bara visa gamla hederliga glödlampor *ler*. Sådana som inte längre finns att köpa.

Sedan tog jag tag i det här att få bort allt jag inte ska ha. När jag kom dit så tog jag svängen ut till parkeringen där kärl finns för glas och tidningar. Inget annat. Vart kastar jag då alla gamla handdukar tänkte jag och annat i tygväg som jag inte vill dra hit? Åkte även ner i källaren där jag aldrig varit för att se om det fanns någon form av återvinning där. Men icke. Men det kom två killar från hyresbolaget så jag frågade dem och fick svar att det fanns inte. Man får åka till Gärstad eller Malmen. Jo tjosan, så enkelt det var för mig.

Nu löste jag det ändå, fast det tog sin tid och jag kände mig som en brottsling. Hur ska jag inte skriva ut på bloggen, men fyra gånger gick jag iväg med kundvagnen full av saker. Jag hade även tur att dörren till ena sopkärlet var öppet, för vissa saker gick ju inte att slänga i det lilla hålet. Nu kunde jag öppna och slänga direkt i tunnan.

Femte gången jag gick var med tombackar, tomma vinflaskor och annat. De Loka som fanns kvar tömde jag ut. Jag återbördade inte kundvagnen för kom på att den är bra att lasta full när vi ska bära ner till släpet. Slipper vi gå så många gånger upp och ner.

Slutligen, innan jag började med städning så drog jag bort dekoren på garderoberna. Tänkte ju först låta den få vara, men eftersom de inte fått ut ettan på hemsidan ännu, så dröjer det innan någon spekulant hör av sig och vill han eller hon då inte ha det kvar så kanske jag inte orkar just då att fixa med det. Tog sin lilla tid att pilla bort och det syns konturer efter den, såg jag. Så som det kan göra efter tavlor som hängt länge. Men det syns bara i ett visst ljus och när jag får skura dörrarna så syns det nog ännu mindre.

Klippt slut och svettig efter allt farande med saker, tog jag igen mig en stund och åt äpplet jag haft med och drack några glas vatten. Sedan åkte byxorna av som sagt och jag tog tag i fönstren som är det tråkigaste och tar mest tid. Torkade även ur skåpen i köket och luckorna och började med garderoberna. Men då kände jag att det fick räcka för idag.

Det får det även göra vad gäller svamlandet, för nu börjar programmet.

Inga kommentarer: