onsdag, juni 18, 2014

RIKSDAGSDEBATT, FUSK MED NYSTARTSJOBB och MIN SJUKPENNING

Jag gjorde SvD:s väljarbarometer förut, i brist på annat att göra, plus av nyfikenhet förstås. Är väl inte så förvånad över resultatet förutom att SD kom så högt upp. Vad är det för 50 % som jag ställer mig bakom i deras ideologi??? Men man får ta det med en nypa salt. Fast det visar ju att jag inte är helt enig med något parti och så känner jag det också och säkert är det så för de flesta. Det är vissa bitar hos varje parti jag håller med om, sedan är det en hel del jag inte alls ställer mig bakom och i det här testet var det vad jag minns inga extrema frågor, bara allmänna. Icke förvånande så verkar jag ha minst gemensamt med Alliansen i alla fall.







Sista partiledardebatten i riksdagen idag före valet. Nää, jag har inte lyssnat till den, bara följt den lite lojt i SvD. Jobb och skola var de viktigaste frågorna. Jämställdhet fanns inte ens med i grafiken. Sjöstedt, Björklund och Fridolin var de enda som tog upp det i sitt prat enligt deras grafik över dagens frågor. Jag tänkte annars att alla fått en feminismfeber nu *ler*. Det verkar ju så av det man läser. Själv är jag anti mot ordet feminism, men tycker det är helt okej med jämställdhet. Jag hoppas verkligen inte att F! kommer in i riksdagen. Herregud.

Idag kunde jag läsa i lokalblaskan att Kammarrätten går på AF:s linje och anser att FAS 3- anordnarna ska vara hemliga. Märkliga argument att de är rädda för att deras rykte ska bli dåligt om allmänheten får vetskap om att de tar sig an Fas 3:are. Det måste ju betyda att de själva anser att de gör något dåligt.

I Dagens arbete står det om Nystartsjobb som missköts. Ja det mesta i det här jobbsystemet verkar misskötas, så det förvånar mig inte alls. AF fortsätter att betala arbetsgivarna trots larm. De anställer en nystartsjobbare, får det mesta av dennes lön av AF men betalar sedan ut alldeles för lite lön till nystartsjobbaren.
– Det är för lätt att fuska med nystartsjobb, säger Susanne Howard på Skatteverket.

Det här visar skillnaderna mellan Nystartsjobb och Lönebidrag som betalas ut för funktionshindrade.
Det är svårt att läsa men klicka gärna in på länken ovan, eller klicka på bilden så blir den läsbar. Skillnaderna är att vid Nystartsbidrag finns inga krav på försäkring, inte på kollektivavtal, inte på lönetak vilket innebär att arbetsgivaren kan uppge att han/hon betalar nystartsjobbaren en lön på 50 000/mån och får bidrag utefter det, fast i verkligheten betalas det kanske bara ut 15 000. Det behövs ingen överenskommelse med facket, arbetsplatsen behöver inte utvärderas och anställningen inte följas upp. Som upplagt för fusk helt enkelt.

Över till mitt fusk, eller mer rätt märkliga kvinnans fusk. Jag fick ett svar från henne att jag var utskriven från jobb och utvecklingsgarantin men fortfarande inskriven på AF. Jag fattade alltså ingenting. Skrev tillbaka att hon skulle tala om för mig på vilket sätt det gynnar mig och varför jag fortsätter få aktivitetsstöd. Skrev även att FK sökte henne.  
Då ringer hon upp mig för att förklara, att tills jag fått beviljat sjukpenning är jag inskriven, men blir efter det utskriven och är jag utskriven över ett år så startar jag om på ruta ett vid inskrivningen. Annars fortsätter det, där det var vid sjukskrivningens början. Jag ska varken rapportera jobb eller skriva aktivitetsrapport till FK. Lite sent att få den infon nu, men nu vet jag ju i alla fall det.

Hon hade idag sökt den person som kontaktat henne, sa hon men hon fanns tydligen inte där idag. Aktivitetsstöd ska jag i alla fall inte ha, sa hon. Nähä, men nu får jag ju det.

Senare under dagen ringer en handläggare på FK upp och jag får veta att jag från 27 april borde fått sjukpenning. Orsaken att jag inte fått det beror på att jag inte ansökt om sjukpenning. Man blir ju bara så matt. Hur ska jag veta att jag måste ansöka om att få något som jag trott var min självklara rätt. Dessutom har jag själv tänkt tanken när jag varit inne på deras hemsida, men inte kunnat göra det för att jag inte är anmäld sjuk enligt vad som står där. Jag säger det till henne och får svar att det är möjligt att det måste gå genom dem först, så att det liksom aktiveras. Hur sjutton ska man som lekman veta det? I mitt huvud bör det räcka att jag sjukanmäler mig och att jag sedan automatiskt får blanketter eller info hur jag ska göra, vilket inte framgår på hemsidan.  De har ju alla läkarintyg och de har min sjukanmälan 

Det är alltså inte märkliga kvinnan som förhindrat sjukpenning vilket låg närmast att tro *ler*. Nu skulle FK kvinnan både skicka blanketter och notera, så i morgon kanske det går att ansöka via deras hemsida. Sedan sker en prövning och har jag tur så får jag de uteblivna pengarna retroaktivt. Men det är alltså inte säkert, men jag hoppas på det förstås.

Skönt att ha fått även det här utrett innan jag ligger däckad i soffan.... om jag nu gör det. På måndag när jag ska till stan och beställa peruk och kanske lösögonfransar, så ska jag gå in på apoteket och köpa några näringsdrycker och spypåsar tänkte jag. Bäst att gardera sig på det värsta och sedan kanhända bli positivt överraskad. 

Elementen skulle de ju komma och fixa med idag. Kvart över elva ringer det på dörren och killen utanför säger att det blir inget på grund av leveransfel. Det blir nästa vecka istället och jag kommer få ny lapp i brevlådan. Det är inte säkert jag kan då, säger jag för jag kanske är på sjukan då. Jag kan ta nyckeln nu, säger killen. Men nej, det går jag ju inte med på.

Alldeles nyss fladdrade det till i hallen och en lapp dansade in. På tisdag blir det istället. Man ska ha tur ibland *ler*. Då har jag ju planerat att vara hemma och göra ingenting förutom att möjligen cykla ner till samhället och handla hem det viktigaste, så jag klarar mig minst en vecka.    

Inga kommentarer: