fredag, juni 20, 2014

MIDSOMMAR

Letade fram en passande bild från mina gamla mappar. Passande till dagen alltså. Midsommarafton... som hör jordgubbar och njutning till. Om man inte är allergisk mot jordgubbar förstås, för det kan man ju vara. Jag är det inte och mina åts ju upp igår. Hur man sedan tolkar njutning är väl individuellt och beroende på vilken fas i livet man är i. Varken barn, unga eller äldre kan väl i alla fall inte njuta av vädret i år. Inget man kan göra något åt, men just midsommar som för mig är året bästa helg (för att den just infaller på sommaren och för att den är kravlös och avslappnande), då vill man njuta av just sommaren med sol, värme, bad, uteaktiviteter etc.. Fast det är inte förrän i morgon som dag och natt är lika långa.

Jag gick upp vid halv åtta idag, med en liten tanke att snöra på skorna och ta en promenad i sommarnaturen innan frukost. Tanken var som sagt bara liten, för lusten fanns inte riktigt. Jag såg hur träden vajade, fast solen sken och när jag körde ut näsan på balkongen drog jag in den rätt snabbt igen. Det var kallt. 

Jag har ju som många vet min termometer i sovrummet som ligger i öster och är det sol så blir temperaturen ganska missvisande. Jag brukar tänka att jag då räknar bort 3-5 grader, för 23 grader var det ju absolut inte ute.

Igår tog jag hem termometern jag haft i ettan och fick ett infall att slänga ut sladden i köksfönstret som alltså ligger i väster som så dags befinner sig i skugga. Ja som ni ser så räckte det inte att bara dra bort fem grader *ler*. Nu ska den här få fortsätta att ha sin plats i köket, men på väggen när jag kommit mig för att slå i en spik att hänga den på. Gick faktiskt och kollade nu, så fjantigt ha ha , men nu var det 17 grader på den i sovrummet och 16 på den i köket. Just nu skiner ingen sol hos mig, men sovrumsfönstret är mer skyddat än köksfönstret. Hade det varit mars/april så hade man tyckt att 16-17 grader varit kanon *ler*. Ser på bilden att jag behöver torka av termometern från ettan. 

Ingen promenad således utan frukost till nyhetsmorgon. Sedan började jag styra med diverse saker, får ju mina idéer då och då som ni vet. Nu har jag dragit in två tjocka pärmar från förrådet med handskrivet material sedan 80-talet. Dikterna genom åren har jag ju renskrivet de flesta, men det är ju så mycket annat som jag fått för mig att gå igenom. Möjligt det bara blir en ide och inget mer. Staffliet ställde jag upp igen med den halvfärdiga duken, för det är mycket lättare att göra något när sakerna är framme. Nu kanske jag kommer att vara alldeles för trött och oinspirerad den närmaste tiden för att överhuvudtaget göra något, men, men det märks. 

Jag tog även tag i att tvätta alla mina glasögon som jag har utplacerade överallt i lägenheten. Gör jag sådär en gång i halvåret. Anledningen till att det blev nu berodde på att jag skulle skriva upp ett telefonnummer från mobilen, men såg ta mig sjutton ingenting. Det är nästan så man blir rädd *ler*. Efter tvätt såg jag, att det jag trodde var en tvåa var en sjua, eller om det nu var tvärtom. Klarare syn hur som helst.

Innan jag klickade in mig hit till bloggen så satte jag på en kastrull med potatis, som säkert är klar nu. Egentligen är jag inte speciellt hungrig och tänkte först strunta i det och äta något smidigt, lätt och enkelt om och när jag blir hungrig.... typ knäcke med ost, eller en sallad. Men så ändrade jag mig, eller om det var "någon" som fick mig att tänka om. Jag måste äta även om jag inte är hungrig. Det har aldrig varit viktigare än nu att tillföra kroppen näring. Hur trist det än är. Jag ska faktiskt på måndag inhandla några näringsdrycker tänkte jag, på apoteket.... och spypåsar. Kom också på idag att jag ska ju äta en massa skit innan cellgiftsbehandlingen och det ska jag lösa ut själv, så det är väl dags att göra det också på måndag. Väldigt lätt för en sådan som mig att förtränga sådant och dessa papper låg  under en del andra papper på köksbordet som röntgenkallelsen och nya tiden för elementkollen. Var väl rena turen att jag började plocka bland papperen, annars brukar jag inte förrän dagen innan kolla upp vad som gäller. Och recept som förr får man ju inte längre.

Nåväl, det blir att jag pillar i mig potatis och sill idag, som säkert 85-90 % av Sveriges medborgare också gör. En öl funderar jag på att ta till det, istället för vin. Ingen sallad, men saltgurka. Fast jag håller på att äta upp den innan maten.  Men för kallt som sagt att inta det på balkongen, så det blir i soffan, troligtvis i sällskap av boken jag läser nu om Swingers. Inte så särdeles bra bok faktiskt. Sedan har jag bara en oläst kvar och den tror jag är bra. Var inne och beställde Kallentofts senaste idag. Nej då inte hans egna ur de fyra elementen, den kommer i nov. Utan den han skrivit ihop med Markus Lutteman, Zack. Kanske är den i blodigaste laget för mig, men i bokform brukar det fungera. Inte på film. Även Kepler är tydligen snart aktuell med en ny bok, Stalker. Den lade jag på bevakning.

Sedan är det faktiskt inte alls omöjligt att det ändå blir en promenad framåt kvällen. Bara för att det är midsommar och för att jag tycker man ska vara ute då och hylla vår sommar. Funderar på att då gå åt andra hållet vid vattnet för att se om det finns änder där.

Så här såg jag ut när jag slog mig ner vid computern för några timmar sedan. Och så ser jag ut fortfarande. Om ni undrar vad det är jag har vid vattenglaset så är det två skorpor med smör. Men nu blir det alltså sill och potatis, gräslök och en kall öl.
Ha en fortsatt bra midsommarafton alla.

4 kommentarer:

Benny sa...

Gott med sill o potatis också,hadde 8+ när jag vaknade 7 i morse,nu ska jag också ta mig en öl,gott o kallt,trevlig midsommar afton rara Greta,Kram
Benny

Gretas Svammel sa...

Ingen midsommartemperatur precis...Benny...

Unknown sa...

Greta
Sill, potatis, öl och nubbe, det är midsommar.

Vi får trösta oss med att det inte var snös som det var någonstans i Norrland.

Fin "jordgubbsbild". Du är ett läckert bär! Gott att äta jordgubbar i sängen med en naken kvinna efter...

Gretas Svammel sa...

I Norrland var det väl snögubbar istället för dans runt lövad stång...Hans-E...