onsdag, juni 25, 2014

I MORGON KÖR VI....eller jag

Tog ett kort på resecentrum när jag väntade på bussen till sjukan. Det är ju tur att det inte är vinter, för det lär bli en hel del väntan på bussar nu när det är sommarturlista.
När jag åkte hem träffade jag på en tjej från källarförvaringen, som fortfarande är där. Jag vet inte om jag chockar folk, alltså sådana där lösa bekanta, när de frågar hur det är. Jo det är skapligt brukar jag svara, men jag har fått cancer. Man ser hur de liksom ryggar till och inte vet vad de ska svara. Idag tyckte jag synd om tjejen och sa att det är lugnt.

Innan jag blev så här fint inbäddad så sprang jag upp till våningen över och hämtade Betapreden. Nu är det bara att hoppas att resterande som jag behöver kommer på posten senast fredag.

Jag bad den assisterande tjejen att ta lite kort. De går inte in via armvecken, det gjorde de förr, men det blir bökigt för man böjer ju på armen titt som tätt. Så nu går de in vid sidan av på överarmen. Man får lite bedövning efter första sticket och det kändes ingenting.

Sedan ser de på ultraljud så katetern kommer rätt. Den går från armen till axeln och ner en bit på bröstet. I en ven alltså. Nu ska tydligen det här förbandet bytas en gång i veckan. Inte av mig *ler*. Jag måste ner till vårdcentralen. Blir ett jäkla springande där. Nu lade de ett tryckförband på, men det tar de bort i morgon. Lite ont kunde jag få i armen, men än har jag inget känt. Jag får röra den normalt, men inte veva runt för mycket och inte gå med stavar och plasta in den när jag duschar.
Snabbt gick det. Drygt en halvtimma, fast på lappen jag hade stod det ca 1½ timma. Morgondagens behandling står att den ska ta 5-6 timmar, men den kanske går på två *ler*. Nä, det gör den nog inte.

Här är jag hemma igen och visar upp mitt förband. Ja, jag tog slurken vin jag hade kvar. Hade velat haft lite mer, men vill inte öppna en ny flaska ifall den sedan blir stående i flera veckor. Förbandet ser ju trist ut, så ska fundera ut något roligare. Jag ska ju ändå dras med det i 18 veckor minst.

Provade armbanden mot illamående som jag tänker ta på direkt vid start imorgon på sjukan. Tron verkar allt.

Förberedde det jag ska ta med till min första cellgiftsbehandling. Kortet tog jag inte bara för bloggen, utan nu påbörjar jag ett nytt dokument med text och bild. Har ju två innan med magens växande och sedan med operation och första tiden efter .

Fotade även den medicin jag ska ta innan. Får gå upp tidigt i morgon för de första ska tas vid sex. Sedan åker strax efter halv åtta för att hinna dit till nio. Men det är gränsfall att jag hinner med bussen från resecentrum. Har två minuter på mig från det min buss kommer in. Alternativet är att åka en timma tidigare. Fast för mig är det inget alternativ.
Biverkan av Betapred är fettansamling bålen, benskörhet, muskelsvaghet, hudförtunning.


Det är ju lite tokigt att jag ska ta piller som kan ge illamående, samtidigt som jag ska ta piller mot illamående. Det är ju cellgifterna som ger illamåendet.

Det här ska jag också ta kl.6.

De här får man av sjukan och ska tas en timma innan behandling. Jag har läst om allihop på FASS och är som sagt mer oroad av den här skiten än jag är av cellgifterna.
Hade ytterligare en på recept Primperan, mot illamående, men den ska jag undvika i möjligaste mån. Vanliga biverkningar är skakningar, lågt blodtryck, rastlöshet etc. Vid behov hade han skrivit läkaren och det behovet kommer nog inte. Då spyr jag hellre.

Det här blev maten nu ikväll. Nyttigt så det förslår.... och gott. I morgon tar jag med lite sallad i en burk med ägg och färskpotatis.
Nu blir det avsminkning, tv och skapligt i säng. Det är i alla fall tanken. Sedan vet man aldrig. I går skulle jag se Allsången men pratade i telefon hälften av tiden. Tyckte i alla fall att Petra klarade sig jättebra, av det jag såg.

Sedan får vi se hur jag mår i morgonkväll, om det blir något inlägg eller inte. Lite spännande är det allt.

6 kommentarer:

BC sa...

Åksjuke pillren hjälper bra ...oftast ..Lyckat till det kommer att gå bra och du kommer att gå stärkt ut ur detta !

Gretas Svammel sa...

Vilka är åksjukepillren....BC? Armbanden däremot är mot åksjuka och gravidillamående.
Klart det kommer att gå bra. Den känslan har jag haft sedan första början och den blir bara starkare, så vore dumt att tvivla på det *ler*.

Unknown sa...

Greta

Lycka till! Du är en tuff kvinna som klarar denna utmaning.

Gretas Svammel sa...

Ja vi får se...Hans-E... det är spännande *ler*

Anonym sa...

Med din härliga inställning så kommer det säkert att gå bra.

Tänkte på en sak, om det verkligen var vinter då gällde väl inte sommartidtabellen :)

JaB

Gretas Svammel sa...

Så logiskt resonerat...JaB...*ler*.
Så rätt du har. Då vore det vintertabell och mitt på dagen är det färre turer även då. Men morgon och kväll går de oftare, till skillnad mot nu.